Nama : | Puan Azfalinda binti Mohamad Amin |
Jawatan : | Ketua Bahagian / Pegawai Tadbir (N10) |
E-mel : | azfalinda [at] mpaj [dot] gov [dot] my |
No. Telefon : | 03-4285 7097 |
Tingkat : | 6 |
FUNGSI BAHAGIAN INTEGRITI
1) PENGESANAN DAN PENGESAHAN (P&P)
- Bertanggungjawab dalam menjalankan siasatan Pengesanan dan Pengesahan (P&P) tertakluk daripada arahan Ketua Bahagian, YDP atau keputusan Jawatankuasa Menilai Maklumat (JMM).
- Menyediakan soalan siasatan untuk ulasan jabatan atau bahagian yang terlibat.
- Melaksanakan rakaman percakapan semasa proses P&P dijalankan.
- Menyediakan laporan rakaman percakapan.
- Menyediakan laporan siasatan P&P yang lengkap dan syor untuk tindakan selanjutnya untuk dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Menilai Maklumat.
2) TATATERTIB
- Menyediakan kertas kerja bagi Mesyuarat Tatatertib.
- Menyediakan minit Mesyuarat Tatatertib.
- Menyediakan laporan keputusan dan tindakan tatatertib yang dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Lembaga Tatatertib.
- Bertanggungjawab dalam menyediakan surat pertuduhan.
- Menyediakan rekod tatatertib.
- Mengemas kini tindakan tatatertib dalam sistem AIMS SPRM.
- Khidmat Nasihat Kaedah-Kaedah Pegawai Majlis Perbandaran Ampang Jaya (Kelakuan dan Tatatertib) 2023.
3) PEMATUHAN
- Bertanggungjawab sebagai badan pematuhan SPAR MPAJ.
- Bertanggungjawab menyediakan dokumen Manual dan Prosedur Antirasuah MPAJ.
- Mengemas kini dan membuat penambahbaikan dokumen Manual dan Prosedur Antirasuah secara berterusan.
- Memastikan pematuhan klausa MS ISO37001:2016 oleh semua 13 jabatan dan 8 bahagian.
- Memastikan penilaian SPAR MPAJ dilaksanakan pada setiap tahun.
- Memastikan penyediaan dokumen-dokumen ABMS jabatan dan bahagian.
- Menganalisa isu dalaman, luaran, pihak berkepentingan dan risiko rasuah MPAJ.
- Menyemak pelan tindakan dan pemataaun ketua jabatan bagi risiko rasuah tinggi dan signifikan.
- Menyediakan laporan pelaksanaan SPAR untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ dan Badan Pentadbir SPAR MPAJ.
- Memastikan kesedaran Pelan Antirasuah MPAJ kepada pegawai dan kakitangan MPAJ.
- Menguruskan sistem pengurusan kualiti jabatan :
- Quality Management System (QMS) / Pelan Pengurusan Risiko
- (ISMS)
- Memberi maklum balas Bahagian Tatatertib dalam SPAN.
- Melaksanakan naziran secara mengejut di Jabatan dan Bahagian MPAJ.
- Membuat dan menyelaras lawatan mengejut YDP ke Jabatan dan Bahagian sekiranya perlu.
- Melaksanakan saringan ujian air kencing kakitangan MPAJ dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK).
- Menyediakan kertas kerja, laporan dan syor pematuhan integriti.
- Memastikan penilaian Pelan Antirasuah MPAJ dilaksanakan setiap tahun.
- Memastikan maklumbalas pelaksanaan Pelan Tindakan Antirasuah MPAJ daripada 16 jabatan dan 6 bahagian.
- Menganalisa pelaksanaan Pelan Tindakan Antirasuah.
- Memastikan kesedaran Pelan Antirasuah MPAJ kepada kakitangan MPAJ.
- Menyediakan kertas laporan pelaksanaan Pelan Antirasuah.
- Bertanggungjawab sebagai urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Pelan Antirasuah MPAJ.
- Pelaporan Pelan Antirasuah MPAJ kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.
- Penyediaan SKU Bahagian Integriti.
- Penyediaan belanjawan pejabat dan mengurusan semua tuntutan bayaran.
- Menghadiri menyuarat peringkat Majlis, Negeri dan Kementerian.
- Menyediakan dan bertanggungjawab bagi melaporkan aktiviti enam (6) fungsi Bahagian Integriti dan Pelan Antirasuah MPAJ dalam sistem AIMS SPRM.
- Arahan dari masa ke semasa.
4) PENGUKUHAN INTEGRITI
- Merancang dan menyediakan program pengukuhan integriti kepada kakitangan dan pihak kepentingan MPAJ.
- Merancang senarai edaran titipan integriti berkaitan Kaedah-kaedah Pegawai Majlis Perbandaran Ampang Jaya (kelakuan dan Tatatertib) 2023, Polisi Antirasuah dan peraturan Kuatkuasaan MPAJ.
- Menjalinkan kerjasama dengan Suruhjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau Institut Integriti Malaysia (IIM).
- Melaksanakan program seperti dirancang .
- Pelaporan Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
- Melaksanakan kursus penilaian Sistem Antirasuah MPAJ dan kursus penilaian Pelan Antirasuah MPAJ.
5) ADUAN
- Mendaftar aduan di Bahagian Integriti.
- Menyediakan maklumat aduan untuk dibincangkan dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatakuasa Menilai Maklumat (JMM).
- Ahli JMM ialah Ketua Bahagian, Penolong Pegawai Integriti dan Pembantu Tadbir Integriti.
- Menyediakan minit mesyuarat JMM dan mengambil tindakan terhadap keputusan mesyuarat JMM untuk tindakan selanjutnya.
- Bertanggungjawab menyelesaikan aduan Bahagian Integriti dalam tempoh 6 bulan daripada penerimaan aduan.
- Menyediakan laporan rekod aduan Bahagian Integriti.
- Melaporkan Pengurusan Aduan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
- Pelaporan bulanan kehadiran kepada SUK.
6) TADBIR URUS
- Menyelaraskan dan melaksanakan arahan Pekeliling, garis panduan dan lain-lain yang dikeluarkan oleh Majlis.
- Menghadiri mesyuarat peringkat Majlis, Negeri dan Kementerian.
- Bertanggungjawab menyemak laporan kehadiran setiap 13 jabatan dan 8 bahagian untuk tindakan pengesahan ketua bahagian.
- Menyediakan maklumbalas Mesyuarat Jawatankuasa Tatakelola Negeri Selangor.
- Bertanggungjawab dalam membuat semakan bagi permohonan pinjaman computer, motorsikal dan perumahan.
- Menyemak laporan keberhutangan serius kepada SUK Selangor.
- Menguruskan sistem pengurusan kualiti jabatan :
- EKSA
- OSHA
- KIK
- Penyediaan laporan bahagian.
- Arahan dari masa ke semasa.
CARTA ORGANISASI
Sila klik untuk paparan lebih jelas
Kemas kini 19 Mac 2025