MENU
 
Nama : Puan Azfalinda binti Mohamad Amin
Jawatan : Ketua Bahagian / Pegawai Tadbir (N44)
E-mel : azfalinda [at] mpaj [dot] gov [dot] my
No. Telefon : 03-4285 7097
Tingkat : 6

 

FUNGSI BAHAGIAN INTEGRITI

1) BAHAGIAN ADUAN

  • Mendaftar aduan di Bahagian Integriti.
  • Menyediakan maklumat aduan untuk dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Menilai Maklumat (JMM).
  • Ahli JMM ialah Ketua Bahagian Integriti, Pegawai Integriti dan Pembantu Tadbir Integriti.
  • Menyediakan minit mesyuarat JMM dan mengambil tindakan terhadap keputusan mesyuarat JMM untuk tindakan selanjutnya.
  • Bertanggungjawab menyelesaikan aduan Bahagian Integriti dalam tempoh 6 bulan daripada penerimaan aduan.
  • Menyediakan laporan rekod aduan Bahagian Integriti.
  • Melaporkan Pengurusan Aduan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
  • Mengemaskini tindakan pengurusan aduan dalam sistem AIMS SPRM.

 

2) BAHAGIAN PENGESANAN DAN PENGESAHAN

  • Bertanggungjawab menjalankan siasatan Pengesanan dan Pengesahan (P&P) daripada arahan YDP / keputusan JMM.
  • Menyediakan soalan siasatan untuk ulasan jabatan dan bahagian yang terlibat.
  • Membuat pengesahan ke atas ulasan yang diberikan jabatan dan bahagian.
  • Membuat rakaman percakap.
  • Menyediakan laporan rakaman percakapan dan mendapatkan pengesahan orang yang dirakam.
  • Bertanggungjawab menyediakan laporan siasatan P&P yang lengkap dan syor tindakan selanjutnya untuk dibincangkan dalam mesyuarat JMM.
  • Bertanggungjawab menyelesaikan siasatan P&P dalam tempoh 6 bulan.
  • Menyediakan laporan rekod P&P untuk dilaporkan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
  • Mengemaskini tindakan P&P dalam sistem AIMS SPRM.

 

3) BAHAGIAN PENGUKUHAN INTEGRITI

  • Merancang dan menyediakan program pengukuhan integriti kepada kakitangan dan pihak berkepentingan MPAJ.
  • Penyebaran dan pendedahan Kaedah-kaedah Pegawai Majlis Perbandaran Ampang Jaya (Kelakuan dan Tataterti) 2023, Polisi Antirasuah dan peraturan berkuatkuasa di MPAJ melalui titipan integriti setiap bulan pada masa sekarang.
  • Bekerjasama dengan agensi kerajaan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi program pengukuhan integriti.
  • Menyediakan kertas kerja dan objektif program kepada pihak pengurusan.
  • Bertanggungjawab pelaksanaan program berjalan dengan lancar dan mencapai objektif yang ditetapkan.
  • Menyediakan laporan program dan pelaporan kepada Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
  • Menyediakan dan menganalisa kaji selidik kepuasan kakitangan bagi setiap program.
  • Bertanggungjawab melaksanakan kursus penilaian Sistem Pengurusan Antirasuah MPAJ.
  • Bertanggungjawab melaksanakan kursus penilaian Pelan Antirasuah MPAJ.
  • Mengemaskini tindakan pengukuhan integriti dalam sistem AIMS SPRM.

 

4) BAHAGIAN PEMATUHAN INTEGRITI

  • Membuat naziran secara mengejut di jabatan dan bahagian MPAJ.
  • Membuat dan menyelaras lawatan mengejut YDP ke jabatan dan bahagian.
  • Melaksanakan saringan ujian air kencing kakitangan MPAJ dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan.
  • Menyediakan kertas kerja pematuhan integriti yang berkaitan.
  • Menyediakan laporan dan syor pematuhan integriti.
  • Memastikan pemantauan ketua jabatan dan bahagian melalui memo dan laporan pematuhan integriti.
  • Mengemaskini tindakan pematuhan dalam sistem AIMS SPRM.

 

5) BAHAGIAN TATATERTIB

  • Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Lembaga Tatatertib MPAJ.
  • Bertanggungjawab menyedia kertas laporan aduan / kertas laporan tatatertib / kertas tindakan tatatertib untuk dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Lembaga Tatatertib.
  • Bertanggungjawab menyediakan surat pertuduhan.
  • Menyediakan laporan rekod tatatertib.
  • Mengemaskini tindakan tatatertib pada sistem AIMS SPRM.

 

6) BAHAGIAN PENTADBIRAN DAN TADBIR URUS

  • Bertanggungjawab menguruskan surat-menyurat, sistem fail, cuti kakitangan, permohonan kenderaan, asset,sistem HRMIS, dan penyeliaan pejabat.
  • Penyediaan belanjawan pejabat dan menguruskan semua tuntutan bayaran.
  • Menyelaraskan dan melaksanakan arahan Pekeliling, garis panduan dan lain-lain yang dikeluarkan oleh Majlis.
  • Menghadiri mesyuarat peringkat Majlis, Negeri dan Kementerian.
  • Bertanggungjawab menjana, menyemak menganalisa, dan menyediakan laporan kehadiran setiap 16 jabatan dan 6 bahagian untuk tindakan pengesahan ketua jabatan dan bahagian.
  • Menyediakan maklum balas Mesyuarat Jawatankuasa Tatakelola Negeri Selangor.
  • Menyediakan dan bertanggungjawab melapor aktiviti 6 fungsi Bahagian Integriti dan Pelan Antirasuah MPAJ dalam sistam AIMS SPRM.
  • Bertanggungjawab membuat semakan ke atas pemenang cabutan bertuah cukai taksiran.
  • Bertanggungjawab membuat semakan ke atas permohonan pinjaman komputer dan sebagainya daripada jabatan khidmat pengurusan.
  • Menyediakan laporan keberhutangan serius kepada SUK Selangor.
  • Memberi maklum balas Bahagian Tatatertib dalam SPAN.
  • Arahan daripada masa ke semasa.

 

7) BAHAGIAN KUALITI DAN PENDIDIKAN DALAMAN

  • Khidmat Nasihat Kaedah-kaedah Pegawai Majlis Perbandaran Ampang Jaya (Kelakuan dan Tatatertib) 2023.
  • Menguruskan sistem pengurusan kualiti jabatan seperti EKSA, OSHA, QMS, ISMS, KIK.
  • Membangun dan mengemaskini laman sesawang Bahagian Integriti secara berterusan.
  • Penyediaan laporan bahagian.
  • Penyediaan SKU bahagian.

 

8) BAHAGIAN PELAN ANTIRASUAH MPAJ

  • Memastikan penilaian Pelan Antirasuah MPAJ dilaksanakan pada setiap tahun.
  • Memastikan maklum balas pelaksanaan Pelan Tindakan Pelan Antirasuah MPAJ daripada 16 jabatan dan 6 bahagian.
  • Menganalisa pelaksanaan Pelan Tindakan Pelan Antirasuah.
  • Memastikan kesedaran Pelan Antirasuah MPAJ kepada kakitangan MPAJ.
  • Menyediakan kertas laporan pelaksanaan Pelan Antirasuah.
  • Bertanggungjawab sebagai urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Pelan Antirasuah MPAJ.
  • Pelaporan Pelan Antirasuah MPAJ kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.

 

9) BAHAGIAN SISTEM PENGURUSAN ANTIRASUAH (SPAR) MPAJ

  • Bertanggungjawab sebagai badan pematuhan SPAR MPAJ.
  • Bertanggungjawab menyediakan dokumen Manual dan Prosedur Antirasuah MPAJ.
  • Mengemaskini dan membuat penambahbaikan dokumen Manual dan Prosedur Antirasuah secara berterusan.
  • Memastikan pematuhan klausa MS ISO 37001:2016 oleh semua 16 jabatan dan 6 bahagian.
  • Memastikan penilaian SPAR MPAJ dilaksanakan pada setiap tahun.
  • Memastikan penyediaan dokumen-dokumen ABMS jabatan dan bahagian.
  • Menganalisa Isu dalaman, luaran, pihak berkepentingan dan risiko rasuah MPAJ.
  • Menyemak pelan tindakan dan pemantauan ketua jabatan bagi risiko rasuah tinggi dan signifikan.
  • Menyediakan laporan pelaksanaan SPAR untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ dan Badan Pentadbir SPAR MPAJ.
  • Memastikan kesedaran Pelan Antirasuah MPAJ kepada pegawai dan kakitangan MPAJ.

 

 

CARTA FUNGSI BAHAGIAN INTEGRITI

FUNGSI BAHAGIAN-INTEGRITI-2024

Sila klik untuk paparan lebih jelas

 

 

CARTA ORGANISASICARTA ORGANISASI FUNGSI BAHAGIAN-INTEGRITI-2024

Sila klik untuk paparan lebih jelas

 

Kemas kini 9 September 2024