Nama : | Puan Azfalinda binti Mohamad Amin |
Jawatan : | Ketua Bahagian / Pegawai Tadbir (N44) |
E-mel : | azfalinda [at] mpaj [dot] gov [dot] my |
No. Telefon : | 03-4285 7097 |
Tingkat : | 6 |
FUNGSI BAHAGIAN INTEGRITI
1) BAHAGIAN ADUAN
- Mendaftar aduan di Bahagian Integriti.
- Menyediakan maklumat aduan untuk dibincangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Menilai Maklumat (JMM).
- Ahli JMM ialah Ketua Bahagian Integriti, Pegawai Integriti dan Pembantu Tadbir Integriti.
- Menyediakan minit mesyuarat JMM dan mengambil tindakan terhadap keputusan mesyuarat JMM untuk tindakan selanjutnya.
- Bertanggungjawab menyelesaikan aduan Bahagian Integriti dalam tempoh 6 bulan daripada penerimaan aduan.
- Menyediakan laporan rekod aduan Bahagian Integriti.
- Melaporkan Pengurusan Aduan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
- Mengemaskini tindakan pengurusan aduan dalam sistem AIMS SPRM.
2) BAHAGIAN PENGESANAN DAN PENGESAHAN
- Bertanggungjawab menjalankan siasatan Pengesanan dan Pengesahan (P&P) daripada arahan YDP / keputusan JMM.
- Menyediakan soalan siasatan untuk ulasan jabatan dan bahagian yang terlibat.
- Membuat pengesahan ke atas ulasan yang diberikan jabatan dan bahagian.
- Membuat rakaman percakap.
- Menyediakan laporan rakaman percakapan dan mendapatkan pengesahan orang yang dirakam.
- Bertanggungjawab menyediakan laporan siasatan P&P yang lengkap dan syor tindakan selanjutnya untuk dibincangkan dalam mesyuarat JMM.
- Bertanggungjawab menyelesaikan siasatan P&P dalam tempoh 6 bulan.
- Menyediakan laporan rekod P&P untuk dilaporkan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
- Mengemaskini tindakan P&P dalam sistem AIMS SPRM.
3) BAHAGIAN PENGUKUHAN INTEGRITI
- Merancang dan menyediakan program pengukuhan integriti kepada kakitangan dan pihak berkepentingan MPAJ.
- Penyebaran dan pendedahan Kaedah-kaedah Pegawai Majlis Perbandaran Ampang Jaya (Kelakuan dan Tataterti) 2023, Polisi Antirasuah dan peraturan berkuatkuasa di MPAJ melalui titipan integriti setiap bulan pada masa sekarang.
- Bekerjasama dengan agensi kerajaan seperti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi program pengukuhan integriti.
- Menyediakan kertas kerja dan objektif program kepada pihak pengurusan.
- Bertanggungjawab pelaksanaan program berjalan dengan lancar dan mencapai objektif yang ditetapkan.
- Menyediakan laporan program dan pelaporan kepada Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ.
- Menyediakan dan menganalisa kaji selidik kepuasan kakitangan bagi setiap program.
- Bertanggungjawab melaksanakan kursus penilaian Sistem Pengurusan Antirasuah MPAJ.
- Bertanggungjawab melaksanakan kursus penilaian Pelan Antirasuah MPAJ.
- Mengemaskini tindakan pengukuhan integriti dalam sistem AIMS SPRM.
4) BAHAGIAN PEMATUHAN INTEGRITI
- Membuat naziran secara mengejut di jabatan dan bahagian MPAJ.
- Membuat dan menyelaras lawatan mengejut YDP ke jabatan dan bahagian.
- Melaksanakan saringan ujian air kencing kakitangan MPAJ dengan kerjasama Agensi Anti Dadah Kebangsaan.
- Menyediakan kertas kerja pematuhan integriti yang berkaitan.
- Menyediakan laporan dan syor pematuhan integriti.
- Memastikan pemantauan ketua jabatan dan bahagian melalui memo dan laporan pematuhan integriti.
- Mengemaskini tindakan pematuhan dalam sistem AIMS SPRM.
5) BAHAGIAN TATATERTIB
- Urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Lembaga Tatatertib MPAJ.
- Bertanggungjawab menyedia kertas laporan aduan / kertas laporan tatatertib / kertas tindakan tatatertib untuk dibincangkan dalam mesyuarat Jawatankuasa Lembaga Tatatertib.
- Bertanggungjawab menyediakan surat pertuduhan.
- Menyediakan laporan rekod tatatertib.
- Mengemaskini tindakan tatatertib pada sistem AIMS SPRM.
6) BAHAGIAN PENTADBIRAN DAN TADBIR URUS
- Bertanggungjawab menguruskan surat-menyurat, sistem fail, cuti kakitangan, permohonan kenderaan, asset,sistem HRMIS, dan penyeliaan pejabat.
- Penyediaan belanjawan pejabat dan menguruskan semua tuntutan bayaran.
- Menyelaraskan dan melaksanakan arahan Pekeliling, garis panduan dan lain-lain yang dikeluarkan oleh Majlis.
- Menghadiri mesyuarat peringkat Majlis, Negeri dan Kementerian.
- Bertanggungjawab menjana, menyemak menganalisa, dan menyediakan laporan kehadiran setiap 16 jabatan dan 6 bahagian untuk tindakan pengesahan ketua jabatan dan bahagian.
- Menyediakan maklum balas Mesyuarat Jawatankuasa Tatakelola Negeri Selangor.
- Menyediakan dan bertanggungjawab melapor aktiviti 6 fungsi Bahagian Integriti dan Pelan Antirasuah MPAJ dalam sistam AIMS SPRM.
- Bertanggungjawab membuat semakan ke atas pemenang cabutan bertuah cukai taksiran.
- Bertanggungjawab membuat semakan ke atas permohonan pinjaman komputer dan sebagainya daripada jabatan khidmat pengurusan.
- Menyediakan laporan keberhutangan serius kepada SUK Selangor.
- Memberi maklum balas Bahagian Tatatertib dalam SPAN.
- Arahan daripada masa ke semasa.
7) BAHAGIAN KUALITI DAN PENDIDIKAN DALAMAN
- Khidmat Nasihat Kaedah-kaedah Pegawai Majlis Perbandaran Ampang Jaya (Kelakuan dan Tatatertib) 2023.
- Menguruskan sistem pengurusan kualiti jabatan seperti EKSA, OSHA, QMS, ISMS, KIK.
- Membangun dan mengemaskini laman sesawang Bahagian Integriti secara berterusan.
- Penyediaan laporan bahagian.
- Penyediaan SKU bahagian.
8) BAHAGIAN PELAN ANTIRASUAH MPAJ
- Memastikan penilaian Pelan Antirasuah MPAJ dilaksanakan pada setiap tahun.
- Memastikan maklum balas pelaksanaan Pelan Tindakan Pelan Antirasuah MPAJ daripada 16 jabatan dan 6 bahagian.
- Menganalisa pelaksanaan Pelan Tindakan Pelan Antirasuah.
- Memastikan kesedaran Pelan Antirasuah MPAJ kepada kakitangan MPAJ.
- Menyediakan kertas laporan pelaksanaan Pelan Antirasuah.
- Bertanggungjawab sebagai urusetia Mesyuarat Jawatankuasa Pelan Antirasuah MPAJ.
- Pelaporan Pelan Antirasuah MPAJ kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor.
9) BAHAGIAN SISTEM PENGURUSAN ANTIRASUAH (SPAR) MPAJ
- Bertanggungjawab sebagai badan pematuhan SPAR MPAJ.
- Bertanggungjawab menyediakan dokumen Manual dan Prosedur Antirasuah MPAJ.
- Mengemaskini dan membuat penambahbaikan dokumen Manual dan Prosedur Antirasuah secara berterusan.
- Memastikan pematuhan klausa MS ISO 37001:2016 oleh semua 16 jabatan dan 6 bahagian.
- Memastikan penilaian SPAR MPAJ dilaksanakan pada setiap tahun.
- Memastikan penyediaan dokumen-dokumen ABMS jabatan dan bahagian.
- Menganalisa Isu dalaman, luaran, pihak berkepentingan dan risiko rasuah MPAJ.
- Menyemak pelan tindakan dan pemantauan ketua jabatan bagi risiko rasuah tinggi dan signifikan.
- Menyediakan laporan pelaksanaan SPAR untuk dibentangkan dalam Mesyuarat Pengurusan Tertinggi ISO MPAJ dan Badan Pentadbir SPAR MPAJ.
- Memastikan kesedaran Pelan Antirasuah MPAJ kepada pegawai dan kakitangan MPAJ.
CARTA FUNGSI BAHAGIAN INTEGRITI
Sila klik untuk paparan lebih jelas
CARTA ORGANISASI
Sila klik untuk paparan lebih jelas
Kemas kini 9 September 2024