MENU

 FUNGSI BAHAGIAN

 Bahagian Pentadbiran & Inovasi

  1. Pengurusan Rekod Jabatan
  2. Penyediaan & Kemaskini Manual Prosedur Kerja Jabatan/Fail Meja Kakitangan.
  3. Pengurusan Sumber Manusia - Cuti/Prestasi/Kursus/Kehadiran Kakitangan dan perjawatan Jabatan.
  4. Penyediaan Bajet Jabatan
  5. Kawalan Aset/Inventori/Bekalan Pejabat Jabatan.
  6. Penyelarasan aduan Jabatan.
  7. Menyelaras sistem penyampaian Jabatan.
  • Kaunter - Jadual Bertugas kaunter , maklumat terkini.
  • Bilik perbincangan pegawai.
  • Etika Telefon.

         8. Borang-borang permohonan.
         9. Penggunaan Perkhidmatan /Sistem IT

  • Sistem ePBT, BLESS, eKL, eSurat, HRMIS, My Meeting, email Jabatan.

        10. Pengurusan Kenderaan Jabatan
        11. Menghadiri mesyuarat-mesyuarat Jabatan (dalaman/luaran).
        12. Penyediaan data/maklumat jawapan berkenaan perlesenan kepada agensi luar.
 
 Bahagian Kajian & Pembangunan

  • Pemantauan dan pelaksanaan premis-premis bagi program permulihan (Berlesen/Tidak berlesen)
  • Pemantauan dan keputusan-keputusan Mesyuarat Jawatan kuasa dan undang-undang yang perlu digunapakai.
  • Penyediaan Buku Garispanduan permohonan lesen dan membuat apa-apa pindaan UUK yang melibatkan permohonan lesen untuk penambahbaikan.
  • Menyediakan 'Master File' bagi premis-premis yang dikeluarkan CF bagi setiap tahun.
  • Mengkaji aktiviti-aktiviti lain atau baru yang boleh dilesenkan.  

 
 Risikan dan Operasi

  1. Memeriksa semua premis bagi memastikan semua premis mempunyai lesen perniagaan yang sah   daripada pihak Majlis.
  2. Mengeluarkan notis/kompaun kepada pemilik premis yang melakukan kesalahan di bawah UUK/Akta/Enakmen berkaitan.
  3. Menjalankan operasi lesen.

        a) Halangan
        b) Permit
        c) Premis tidak berlesen/melanggar syarat lesen dll.

      4.  Menyemak/membuat siasatan/laporan dan tindakan penguatkuasaan ke atas aduan-aduan Jabatan.
      5.  Memasukkan data kompaun ke dalam sistem kompaun.
      6.  Penyediaan kertas siasatan (IP).
      7.  Pengeluaran Notis Peringatan Pembayaran Kompaun.
      8.  Pemeriksaan premis kelulusan lesen serta merta selepas 2 bulan.
 
 Lesen Berisiko

  1. Memproses permohonan lesen berisiko untuk dikemukakan dalam Mesyuarat J/K Pelesenan Dan Pembangunan Usahawan setiap bulan untuk kelulusan :

          a) Pusat Hiburan

  • Pusat Hiburan Keluarga
  • Pusat Hiburan Awam
  • Pusat Hiburan Istirehat

         b) Pusat Siber & Siber Kafe
         c) Pusat Kecantikan dan Penjagaan Kesihatan – Urut tradisional.
         d) Barangan Lusuh.

      2. Membuat pemantauan lesen bagi lesen berisiko mengikut perancangan bersama UPL.

 Bahagian Pengeluaran Lesen

      1. Memproses permohonan lesen premis perniagaan dan papan iklan.

  • Lesen Serta Merta
  • Lesen Kurang Berisiko (14 hari)

      2. Memproses permohonan kiosk.
      3. Memproses permohonan permit sementara :

  • Jualan/promosi/jamuan makan/Sembahyang/Pameran
  • Kain Rentang/Sepanduk/Belon
  • Meletak kerusi/meja di kakilima restoran.
  • Mesin Air Layan Diri di kakilima.

      4. Memproses lain-lain permohonan:

  • Tukar nama syarikat.
  • Tukar milik lesen.
  • Tukar nama syarikat & tukar milik lesen.
  • Tambah/tukar/batal papan iklan.
  • Tambah/tukar/batal aktiviti.
  • Tambah/tukar/batal lot.

 Bahagian Papan Iklan Luaran

  1. Memproses permohonan papan iklan luaran(Billboard).
  2. Memproses permohonan papan iklan tunjuk arah (PTTA).