MENU
 
Nama : Puan Nor Azlin binti Othman
Jawatan : Pengarah (Menanggung Kerja)                          
E-mel : azlin [at] mpaj [dot] gov [dot] my
No. Telefon : 03-4285 7371
Tingkat : 15

 

FUNGSI BAHAGIAN JABATAN kHIDMAT PENGURUSAN

BAHAGIAN PENTADBIRAN AM & PEROLEHAN

1) Menguruskan Perolehan Majlis

  • Pembelian barangan dan perkhidmatan untuk kegunaan Majlis
  • Memproses pesanan Kerajaan
  • Mengendalikan stor alat tulis
  • Penerimaan/pengeluaran dan pinjaman barang

2) Pendaftaran/Penyemakan Inventori/Harta Modal

3) Penyediaan Anggaran Belanjawan Tahunan Jabatan

4) Bertindak Sebagai Urusetia J/K Pelupusan Majlis

5) Bertanggungjawab Dalam Pengurusan Aset Majlis (JKPAK)

6) Menguruskan Pinjaman Kerajaan

  • Pinjaman perumahan
  • Pinjaman kenderaan
  • Pinjaman komputer

7) Menguruskan Kemudahan Perubatan Klinik Panel Majlis

8) Kemudahan Bas Majlis

9) Kemudahan Alat Pandang Dengar (PA System)

10) Kemudahan Talian Telefon Bimbit

11) Kemudahan Tiket Penerbangan

12) Cukai Jalan/Insuran Kenderaan Majlis

13) Minyak Petrol/Diesel Kenderaan Majlis

14) Kemudahan Kad Touch N Go

15) Pengurusan Kuarters MPAJ

16) Kemudahan Perkhidmatan Pos

17) Insuran Kakitangan (Pembedahan & Hospital)

 

BAHAGIAN PENGURUSAN SUMBER MANUSIA

1) Kajian perjawatan

2) Pelantikan jawatan dan kenaikan pangkat

3) Urusan tatetertib

4) Urusan perkhidmatan kakitangan

  • Pengesahan jawatan Tetap
  • Pengesahan kakitangan
  • Urusan cuti
  • Pemeriksaan kesihatan kakitangan 40 tahun dan pekerja awam

5) Proses pemberian taraf berpencen/KWSP

6) Pemantauan keterhutangan serius

7) Urusan prestasi tahunan

8) Urusetia Majlis Bersama Jabatan (MBJ)

9) Insuran kakitangan berkelompok

10) Mengemaskini buku rekod perkhidmatan

11) Pengurusan persaraan

12) Pelaksanaan dan pengemaskinian Sistem HRMIS

13) Urusan peperiksaan kakitangan

14) Menyelaras kursus dalaman dan luaran

15) Anugerah pekerja contoh bulanan

16) Pelan Strategik Sumber Manusia

17) Pelan Operasi Latihan

18) Pemantauan Taska Bunga Tanjung

19) Tugas-tugas berkaitan kualiti (ISO, 5S, Keceriaan Pejabat) dan maklumat bahagian untuk anugerah Star Rating dan auditan

 

BAHAGIAN PENYELENGGARAAN KENDERAAN

1) Memastikan kenderaan Majlis sentiasa berkeadaan baik dengan melaksanakan penyelenggaraan kenderaan dan pemeriksaan kenderaan

2) Mengurus dan menyelia urusan pembaikan kenderaan Majlis

3) Menerima dan menyelaras arahan yang berkaitan dengan kerosakan kenderaan untuk diambil tindakan

4) Menyemak dan mengesahkan semua invois pembaikan kenderaan yang diterima daripada pihak bengkel

5) Menguruskan proses pembayaran pembaikan kenderaan Majlis

6) Memastikan kerja-kerja penyelenggaraan dan pembaikan dilaksanakan dengan baik dan memuaskan mengikut piawaian kejuruteraan

 

BAHAGIAN PENGURUSAN STOR & ASET RAMPASAN

1) Pengurusan dan kawalan stor

  • Menguruskan urusan keluar masuk barang-barang seperti kereta buruk dan pelbagai barang rampasan

2) Menguruskan kerja-kerja pelupusan barang rampasan mengikut tempoh simpanan

3) Menguruskan kawalan keselamatan stor

4) Menguruskan penempatan kenderaan Majlis

 

BAHAGIAN KLINIKAL DAN PERUBATAN

1) Semakan pekerja premis makanan yang tidak mengambil Typhoid Vaccine

2) Operasi bersepadu berkaitan kesihatan asas untuk premis-premis perniagaan

3) Merancang, melaksanakan dan memantau promosi suntikan Typhoid Vaccine

4) Merangka atau bekerjasama program bersama agensi SelCare

5) Menguruskan serta mengawal penggunaan alat bantuan AED MPAJ

6) Pengenalan langkah-langkah penjimatan bajet kemudahan perubatan MPAJ

7) Membantu program uamh dianjurkan Jabatan Khidmat Pengurusan berkaitan perubatan

8) Bekerjasama dengan Pejabat Kesihatan Daerah dan Kementerian Kesihatan Malaysia bagi saringan pemeriksaan kesihatan

 

UNIT REGISTRI

1) Mengurus, menyimpan, merekod dokumen terbuka dan terperingkat supaya penggunaan penyelenggaraan dan pengawalnya lebih sistematik

2) Maklumat dan rekod yang diperlukan dapat diperolehi dengan tepat dan cepat serta dapat meningkatkan penyampaian perkhidmatan

3) Menyimpan dan menyelenggara rekod separa aktif, tidak aktif dan tamat tindakan

4) Bilik dilengkapi peralatan yang sesuai bagi memastikan rekod dapat dipelihara dengan baik dan selamat

5) Melaksanakan aktiviti pelupusan fail dan dokumen setelah mendapat kelulusan daripada Jab. Arkib Negara

 

CARTA FUNGSI JABATAN

carta_fungsi_khp_2025

Sila klik untuk paparan lebih jelas

 

CARTA ORGANISASI JABATAN

co_jab_khidmat_pengurusan_23.04.2025

Sila klik untuk paparan lebih jelas

 

Kemas kini 23 April 2025