MENU

FUNGSI BAHAGIAN

Bahagian Penilaian 

  • Kadaran kawasan baru
  • Tambahan bangunan
  • Remissi
  • Caruman Membantu Kadar (CMK)
  • Carian rasmi harta
  • Penyimpanan maklumat / data cukai pintu
  • Aduan
  • Pertukaran alamat & pindaan maklumat
  • Pertukaran maklumat pindahmilik
  • Penilaian semula
  • Bantahan
  • Pengurusan dewan-dewan JKP

 

Bahagian Pengurusan Harta

  • Permohonan gerai
  • Kemasukan penyewa
  • Penyediaan perjanjian sewa
  • Pemantauan ke atas peniaga
    • Lesen
    • Tunggakan / kutipan
    • Sewa atas sewa
  • Penamatan / pemulangan gerai
  • Permohonan penyewaan dewan, ruang legar dan auditorium
  • Pemulangan wang cagaran
  • Pengurusan penyewaan ruang pejabat  & kafeteria
  • Pengurusan penyewaan rumah Majlis (Kuartes, Concil homes dan Kondominium )
  • Menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan & pembaikan harta Majlis secara kontrak dengan melantik Kontraktor bagi melaksanakan kerja-kerja perkhidmatan seperti berikut:
    • Perkhidmatan penyelenggaraan Mekanikal dan Elektrikal
    • Perkhidmatan pembersihan kawasan dan bangunan
    • Perkhidmatan kawalan keselamatan
    • Perkhidmatan kawalan serangga perosak
    • Perkhidmatan penyeleggaraan sistem kumbahan
  • Bagi kerja-kerja pembaikan kecil Jabatan melaksanakan secara ’in house ’
    • Pengurusan permohonan tuntutan insuran tanggungan awam.

 

Bahagian Penswastaan dan R&D

  • Menguruskan permohonan tanah bagi maksud pemberimilikan tanah secara pelupusan tanah, lesen menduduki sementara dan pewartaan.
  • Menguruskan penyewaan tanah bagi milik Majlis.
  • Menguruskan penjualan aset Majlis termasuk bangunan dan tanah.
  • Menawarkan menyewa kuarters Majlis kepada k/tangan  yg  layak menduduki.
  • Mengurus dan menjelaskan bayaran cukai tanah bagi aset-aset Majlis.
  • Memantau semua projek-projek pembangunan secara usahasama di tapak mengikut jadual kemajuan pembangunan yang telah ditetapkan.
  • Menyediakan laporan pulangan kepada Majlis berdasarkan projek-projek penswastaan yang telah dibangukan.
  • Memantau semua dokumen perjanjian usahasama ditandatangani – pengurusan oleh Jabatan Undang-undang.
  • Mengemaskini makllumat-maklumat pemilik harta berdasarkan cadangan kebenaran merancang, carian di Pejabat Tanah dan aduan-aduan daripada pemilik.
  • Mengemaskini pelan RSS, pelan lokasi dan pelan kampung di dlm kawasan MPAJ.
  • Mengumpul maklumat berkaitan dengan lelongan awam, sewa pasaran dari keratan akhbar dan internet.
  • Menyemak, mengemaskini dan menyelidiki ke atas pembangunan harrta-harta baru melalui keputusan Mesyuarat Teknikal & Jawatankuasa pelan dan kelulusan Sijil Kelayakan Menduduki.
  • Menguruskan maklumat berkaitan senarai nama pembeli ke atas harta-harta baru.

 

Bahagian Pentadbiran

  • Pendaftaran fail
  • Pemantauan kakitangan
  • Tindakan ke atas kakitangan
  • Penyediaan tender / sebutharga
  • Mengemaskini cuti kakitangan
  • Sistem fail pentadbiran
  • Stok jabatan
  • Mengurus dan menyediakan budjet tahunan Jabatan
  • Menyediakan laporan Balance Scorecard dan KPI Jabatan kepada pihak Pengurusan
  • Memastikan perlaksanaan ISO dan 5S dipatuhi